2016-01-16

Margot Wallström tillfällig minister

bor tillfälligt sedan valet 2014 i en av Kommunal subventionerad lägenhet. Det mesta är nog redan sagt om detta, jag bara undrar hur Margot definierar ordet tillfälligt?
Hon söker aktivt annat boende i Stockholm. Hur då och hur aktivt undrar jag?

Tyvärr tvingas jag konstatera att jag hade fel när jag skrev uppskattande om Margot i en post för ett tag sedan. Att Margot inte är är något ljus precis har jag förstått sedan hennes första ministerperiod. Men jag trodde att hon stod upp för någon slags moralisk resning och numera vågade säga säga så, men sveket mot Västsahara visade att även det var fel. Detta sammantaget med virrandet om utomrättsliga avrättningar och personliga stolliga uttalanden om värnplikt för att hälsa flyktingar välkomna till Sverige gör att jag tar tillbaka allt positivt jag sagt och skrivit om Margot Wallström. Jag hade fel.
Margot Wallströms nyväckta ambitioner att ta över efter Stefan Löven när han lämnar in är oroväckande. Ifrån Bryssel såg hon klart vad en ministerpost skulle betyda för hennes anseende i Sverige, den klarsynen verkar vara borta nu. Sorry Margot men statsminister eller partiledare blir du aldrig, idag är de posterna vikta för Anders Ygeman, en kille som kanske inte heller är en 'vass kniv', men han har visat prov politiskt omdöme och gott ledarskap och än viktigare med sin försynta framtoning går han hem i TV. Ylva Johansson kanske bidar sin tid, men hon är trots allt en högoddsare om hon nu ens har några statsministerambitioner.

P.S:
Margot Wallström har gjort mycket för att synliggöra systematiskt våld mot kvinnor och barn i krig och även försökt förhindra våldet. För detta är hon värd all respekt och aktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar