2016-01-12

Äntligen

Idag Igår skriver Jasenko Selimovic i DN en artikel som besvarar många frågor jag ställt i den här bloggen. Jag började skriva här för snart ett år sedan och under hela året har flyktingfrågan  och SD varit brännande. Så det faller sig naturligt att jag ägnat tid åt denna fråga. I och med att jag skrivit en del om flyktingvågen, så lyssnar man lite mer noggrant på andra och då blev det snabbt väldigt konstigt. Ingen skrev om den verklighet som jag såg, ingen eller väldigt få bemötte stollar som Göran Greider. Jag har i bloggen bett DNs ledarskribenter redogöra för den märkliga publiceringspolicy de haft i de bägge ämnena, naturligtvis utan svar, eftersom DNs ledarskribenter till stor del är besserwissers och sådana är de sista att erkänna att de själva har haft fel på riktigt.
Men nu har Jasenko förklarat hur det gått till. En  sak som står klart som eldskrift eftersom jag numera bara läser DN och lyssnar på public service så har jag inte sett vad de andra har skrivit och vilka åsikter de fört fram, och det har bidragit till att vissa PK-bubblor och oemotsagda vansinnigheter har framstått som oförklarliga.
Jag tror på Jasenko för hans bild av verkligheten är densamma som min, det gör att hans förklaringsmodeller ter sig rimliga, ett exempel är ståndpunkten 'nuvarande flyktingsituation gick inte att förutsäga' uttalandet var bisarrt, men blev i stort oemotsagt. Om man läser Jasenkos artikel blir även detta förståeligt. Både uttalandet och tystnaden efteråt. Men varför publiceras Jasenko Selimovic i kulturen, han slår ju alla ledarskribenter med hästlängder i analysförmåga, han borde publiceras på ledarsidan eller DN debatt, nu känns det som han göms undan på kulturen och viktas lika med en melloskribent som Hanna Fahl. Det känns inte riktigt rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar