2016-07-17

Ekologi, politik och marknadsföring

Ekologisk märkning är något jag gillar och jag väljer ekologisk mat framför alternativ när jag kan. Om jag med någorlunda hyfsad ekonomi väljer bort det tyvärr dyrare ekologiska alternativet kan jag inte räkna med att andra ska välja ekologiskt. Någon grupp måste gå före och efterfråga ekologiska produkter. Nu är jag inte någon fanatiker precis, jag går ingen extra mil för att handla ekologiskt.
Jag vet inte om ekologiska produkter är bättre i något avseende. Ibland men inte alltid tycker jag att ekologisk mat smakar väldigt gott. I helgen så tillagade jag en 2160 gram stor ekologisk kyckling i ugn (200 grader 90 minuter med diverse rotfrukter) och den blev jättegod.

I DN idag skriver Torbjörn Fagerström och Jens Sundström om en rapport som Livsmedelsverket tagit fram där jämförs ekologisk och traditionell produktion av livsmedel. Enligt rapporten finns inget entydigt svar på frågan "Är ekologisk bättre?". Författarna beskriver också ett marknadsföringstrick, som den ekologiska lobbyn framgångsrikt genomfört, jag citerar artikeln:

"Först kidnappar man begreppet ekologi från naturvetenskapen och laddar det med positiva värden så att miljöengagerade konsumenter likställer ekologiskt jordbruk med miljövänligt.
Sedan sjösätter man ett antal regler för hur jordbruk ska bedrivas på detta påstått mer miljövänliga och hållbara sätt, regler som generellt sett leder till dyrare produktion och därmed högre priser, men som samtidigt särskiljer det från övrigt jordbruk. 
Slutligen övertygar man det politiska systemet om att det ekologiska jordbruket ska bli positivt särbehandlat." (Min fetstil)
Om man överför marknadsföringstricket till politik. Ett parti kapar ett begrepp, låt säga "Miljö" och kallar sig själva miljöpartiet och laddar det med positiva värden. Sedan bestämmer man vad som är för respektive emot miljön. Sedan försöker man övertyga det politiska systemet d.v.s. väljarna om att rösta på miljöpartiet därför att det är de enda som värnar miljön p.g.a. de heter miljöpartiet.
Jag tvivlar på att man framgångsrikt kan använda marknadsföring på det sättet i politiken. Men jag kanske har fel, jag köper ju själv ekologisk mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar