2018-08-18

Fysik, klimat och politik

Om jag fick leva om mitt liv, skulle jag bli professor i kvantfysik. Ämnet är oerhört fascinerande, men för att kunna förstå eller tro sig förstå hur världen är uppbyggd kräver mer matematik än jag kan, mycket mer. Nu som halvpensionär har jag tid för matte, men jag tvivlar på att jag har tankeförmåga nog, man blir inte smartare med åren, den som tror det tror fel.
Hur som helst i veckan har två fysikprofessorer skrivit i DN utanför sin profession, med tveksamt resultat får man säga.Ulf Danielsson manar till större allvar i klimatfrågan  och Bodil Jönsson manar till att spika upp tio teser om fascismen på kylskåpsdörren. Jag hade nog väntat bättre artiklar. Ulf Danielsson har förvisso rätt i det hans skriver om klimatet, men varför barnsliga spekulationer om utdöda civilisationer, det finns inga sådana och har aldrig funnits, vi är ensamma. Desto större anledning att ta vår största ödesproblem hittills på största allvar. Bodil Jönssons artikel är mest att betrakta som politiskt allmängods, det är en gåta varför ska jag klistra upp den på kylskåpsdörren. Tänka kan jag göra själv. Lite intressant är att man med lite god vilja kan peka ut MP och V förutom  SD med teserna, undrar om det är avsett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar