2018-12-27

Klimat skepticism?

Jag såg en mycket intressant snutt i ett program om Svalbard (tror jag) med Anders Lundin. Man pratade om ett varmare klimat och visade snutten ifrån tidigt 1970-tal med en dansk skäggig klimatforskare, som visade upp ett diagram som visade att jordens värme följer ett cyklist mönster. Jag uppfattade längden av en cykel till c:a 80 år. Han påstod att vi då befann oss i botten på en cykel och att det skulle bli varmare fram till c:a 2015 varefter det skulle bli kallare igen. Vad jag kunde se följde temperaturcykeln mitt minne väl. I dansken diagram kunde man också se att det sedan mycket lång tid tillbaka sakta blivit varmare. 
Här hade vi en klimatforskare som visade att den nuvarande uppvärmningen till en del beror på en naturlig klimatcykel. Ingen reaktion, jag antar att klimatforskare är medvetna om den här cykeln, men inte säger något, därför att vi skulle invaggas i en falsk säkerhet. Jag tror det är ovetenskapligt och farligt att förtiga fakta. Så upp med fakta på bordet, har den skäggige dansken rätt eller är han ute i ogjort väder?

P.s. notera att jag skriver "till en del beror på" ovan, det är min tolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar