2018-12-14

Miljödårarna

Jag förbannar mig själv för att jag låtit mig luras av miljödårarna. I går läste jag en intressant och vad som verkar en välunderbyggd artikel i DN om hur miljövänligt s.k. förnyelsebart biobränsle är. Artikelförfattarna konstaterar att rent fossilbränsle för det mesta totalt släpper ut mindre koldioxid i atmosfären. Jag har gått på den felaktiga informationen att inblandning av biobränsle är bra för naturen, det är långt ifrån säkert enligt artikel är det fel. Är artikeln korrekt måste vi leta efter fossilersättning annorstädes. Vi får skapa bränsle artificiellt, till detta krävs enorma mängder fossilfri energi. Att i detta perspektiv elda biobränsle för värme ter sig småkriminellt, det ska användas för drivmedelsframställning, för värma oss ska vi använda, värmepumpar, bergvärme och miljövänlig fossilfri atomvärme.
Det blev lite kort och hastigt om detta allvarliga ämne, men jag måste förbereda en Champagne-bjudning. Till sist läst artikel, jag kommer säkert att återkomma till ämnet och miljödårarna, som med dårens envishet satsar fel gång på gång. Kommer ni ihåg etanolfiaskot?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar