2016-04-23

Passage på egen risk?


Parallellt med Lindarängsvägen mellan Vallahallavägen och Värtahamnen så fanns en fullt funktionsduglig cykel och gångväg, den har nu den oheliga cykel-koalitionen i Stockholm byggt om till en cykelmotorväg, som har kostat många sköna miljoner, men inget är för dyrt när det gäller den heliga cykeln.



Nåväl på Lindarängsvägen finns ett övergångställe till Greve von Essens väg, (det är det som syns på bilden). Det är många som passerar där så trafiklyset är välbefogat, detta för att garantera säker passage för de gående. Men på den parallella cykelmotorvägen finns inget som antyder övergångställe, ingenting, nothing, nada. Detta för att garantera att cyklister ska kunna hålla maxfart även på denna sträcka. Det är inga problem för en vältränad person att hålla 40-50 km/timme här. Här är inte säkerhet och omtanke för de gående som passerar cykelmotorvägen som gäller utan cyklistens frihet att brassa på allt vad tygen håller för.
Vad gäller här? Får de gående passera på egen risk? Är det förbjudet att för gående att passera cykelmotorvägar? Vem har företräde? Vad händer juridiskt vid en kollision? Är den gående alltid skyldig?.
Jag tror att det är helt oreglerat för att ingen ska ifrågasätta cyklistens rätt till fri fart. För mig är det helt naturligt att måla övergångsträck och skylta övergång även på cykelmotorvägen och införa låghastighetszon för cyklister på sträckan, Typ 20 km/timme det ger cyklisten möjlighet att väja även i halt väglag. Tro mig det finns inte en enda cyklist som kan väja på halt väglag när de kör 40 km/timme.
Nu är det många som antagligen tycker att det här är löjligt, det är ju så enkelt för den gående att stanna upp för de mycket få cyklister som utnyttjar motorvägen. Och det är rätt när det är ljust ute och det är gående som passerar. När det är mörkt ute och jag är ute och springer är det en helt annan historia. Jag är skittrött med immiga glasögon ser inte cyklisten, som har oftast en löjligt svag blåvitt blinkande lampa, de ser inte mig och på vintern kan de inte väja eller bromsa hastigt. Har cyklisten bra lyse framåt är det inga problem då ser jag cyklisten och han ser mina reflexer, men det tillhör undantagen att cyklister har bra belysning. I vintras inträffade en incident där jag var nära att bli påkörd. Man behöver inte en universitetsutbildning i fysik för att räkna ut vad som händer mig när jag träffas i sidan av en 80 - 100 kg projektil som kommer i 40 km/timmen.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar