2016-06-06

Croneman och Tännsjö missar målet

Fredrik Lindström är kanske inte en av mina favoriter, men han gör allmänbildande underhållningsprogram av god kvalitet trots att de är lite tramsiga. Nu senast fyra historieprogram om hur det skulle ha varit om historien varit annorlunda, t.ex. om inte adeln funnits. Naturligtvis ondgör sig stolpskottet Croneman i DN över dessa underhållningsprogram. Det stinker gammal Göteborsproggare om Croneman, (han satt nog och rökte till 'doing the omoralisk slagerfestival' och andra musikaliska höjdare på den tiden det begav sig). Lindströms program är inte historiskt PK korrekta, alla andra förstår att det är lättsamma underhållningsprogram Linström bjuder oss på, alla utom Croneman som är upprörd över att inte de undre klassernas levnadsvillkor penetrerades i minsta detalj i ett program som handlade om hur Sverige skulle sett ut om inte en adel hade utvecklas.

Croneman som är något så anakroniskt som betald TV-krönikör, som sådan ägnar han sig åt kritik som ovan i stället för något angeläget och viktigt som att dra ner brallorna på spelbolagen, denna sjuka, omoraliska och vidriga verksamhet som riktar in sig på att lura de svagaste i samhället. Hur spelbolagen gör har jag skrivit mycket om förut, dessutom förstör de TV upplevelsen för oss med riktigt dåliga frekvent återkommande reklaminslag. Om detta är vänsterflummaren Croneman märkligt tyst. Jag tror han är hemligt sponsrad ambassadör för något spelbolag, så han har råd att njuta av Pripps exportöl till EM fotbollen, Cronerman är nog också sponsrad av någon som bjuder på betalkanal, så han kanske slipper se reklaminslagen.

I en annan krönika hyllar stolpskottet Croneman ett annat stolpskott Torbjörn Tännsjö, han som alltid får uttala sig i moraletiska frågor. Vi som begåvats med minne kommer ihåg hur Tännsjö för många år sedan skrev fel i den idrottsliga dopingdebatten. Tännsjö lyckades med bedriften att ha fel varje gång han skrev fakta om doping. Det var uppenbart att Tännsjö inte var 100% positiv till sport och idrott. En Marianne Arhne vem hon nu var, skrev en slags analys om könsroller där jag är helt säker på att Tännsjö var en rollmodell. Hur som helst Croneman gillar 'skarpsinnet' Tännsjö, han skriver "Tännsjö avfärdas alltid här på hemmaplan som någon slags illa påläst, glasögonorm som knappt vet hur en boll rullar", själv är jag ganska säker på att det stämmer och jag kan lägga till Tännsjö tillhörde säkert "skiten" i skolan när man delade upp i brännbollslag. Dessutom är han säkert högerhänt, duktig i rättstavning och verbal. Nu ska läggas till att Tännsjö har blivit bättre med åren, illa annars han har ju haft tid till att öva.

Det är svårt att spekulera rätt, i den här posten skriver jag om personer jag bara känner genom ett fåtal artiklar de skrivit. Jag kan ha helt fel om dem, Croneman kanske inte alls gillar Pripps exportöl, det kanske är Tuborg han föredrar. Tännsjö kanske är en vänsterhänt bolltrollare.

Jag vill också tillägga att jag idag skäms över hur vi i låg- och mellan-stadiet tilläts dela upp klassen i lag på gymnastiklektionerna. Att få lära sig att man tillhör skiten kan nog få de flesta att hata sport och idrott. På högstadiet delade läraren upp lagen om jag kommer ihåg rätt. På gymnasiet, sa läraren glatt "grabbarna går ut och spelar fotboll, turisterna stannar inne och spelar vollyboll". Ingen tog illa upp, men jag valde för det mesta fotboll i stället för volleyboll som jag gillade mer.

P.S. Min bästa gympalärare var Bosse Nylen också svampexpert i SVT, det fanns andra också men det är Bosse jag kommer ihåg. Jag kan inte tänka mig att han tillät någon skit på sina lektioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar