2016-06-12

Croneman, Tännsjö och Björkman

Tre DN skribenter jag inte gillar så där vansinnigt mycket, har under veckan publiserat var sitt alster av hög kvalitet. Croneman en välsriven artikel om en fotbollspelare, Tännsjö intressant om värdesystem i politik, Björkman insiktsksfullt om staten och klanen. Läs artiklarna de är alla värda att läsa.

Cronemans fotbollsartikel är nöjesläsning om en annorlunda fotbollspelare.
Tännsjös artikel är ungefär så som jag själv anser att politikens högervänsterskala fungerar. När partier som MP och SD stolt deklarerat vi är inte höger eller vänster, så har jag tänk 'Hur då?' Den demokrati vi har sätter vissa spelregler och värderingar och det beskriver Tännsjö mycket bra i artikeln. Han använder slutligen sin egen analys för att ge MP ett minst sagt uppseendeväckande förslag till hur man ska lösa dagens kris i partiet.
Björkman beskriver klanen och etnicitetens betydelse i politik. Hon beskriver fenomen jag inte ens var medveten om, exempelvis att klanstrukturer kan användas för att förmå människor att personrösta på en persom på grund av just klantillhörighet och etnicitet. När man för några veckor sedan kunde läsa att MP var infiltrerat av någon religiös/etnisk gruppering, såg jag det mer som en konspirationsteori. Men det kanske fanns någon substans i påståendet, en sak är klar ska man infiltrera ett parti så är MP i det närmaste idealt, läs Tännsjös artikel om du tvivlar på det.

Jag kanske haft fel om skriftställarna, men min huvudkritik mot dem står kvar.
Croneman gör inget för att stoppa eller ifrågasätta spelbolagens järngrepp över TV mediet. Det gör honom till medlöpare i en vidrig verksamhet.
Tännsjö skriver ofta meningslöst svammel, kryddat med citat av obskyra filosofer.
Björkman är svajjig, anfrätt av genusteorier och MP ideer. Ibland är det svårt att veta om hon är seriös eller satiriker.

Slutligen, omdömesgilla personer i min närhet påstår att jag har fel angående Lena Andersson, jag har faktiskt dömt ut henne efter en artikel, jag kanske borde läsa fler, men artikeln jag läste var så jävla dålig så jag får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar