2016-06-17

Känn inte efter så jävla mycket Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket borde JO anmälas, men jag är osäker på om det går att JO anmäla dem för den urusla rapport de offentligjort om sjukskrivningar. De verkar som AMV vill att den svenska arbetskraften ska sjukskriva sig mer. Genast hakar många på, det är professionella som kan tjäna pengar på mer sjukskrivningar, arbetsskygga, vänsterflummare och andra tankesvaga individer, som menar att det är viktigt att vara sjukskriven när man inte har arbetslust.
Det ger mig flashbacks ifrån 1970-talet, då det var en självklarhet att sjukskriva sig själv en vecka om man inte hade lust att arbeta. På den tiden var sjukförsäkringen utformad så att man ofta tjänade mer på att vara sjukskriven än att jobba, då den förväntade inkomsten låg till grund för sjukpenningen inte den nominella grundlönen, dvs skift-tillägg, övertid etc. räknades in.

Hanne Kjöller har skrivit om arbetsmiljöverkets rapport i två artiklar, Sveriges eländiga arbetsmiljö och Många sjuka kan bli fler. Hanne är en pålitlig kritiker av myndighetsflum, men jag undrar om det blir något resultat av det hon skriver. I det här fallet borde någon ansvarig få avgå, pengar har slösats bort på en dålig och skadlig rapport, som någon med dåligt omdömme har offentligjort.

Själv har jag just nu två rejält stukade fötter och har svårt att gå. men eftersom jag inte jobbar med fötterna så stoppar jag i mig en värktablett på morgonen och haltar till jobbet, man behöver inte alltid känna efter så jävla mycket.
Det daltas lite väl mycket ibland, exempel -  'kontorsråttor' kan mycket väl jobba med en förkylning i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar