2016-10-30

Skärgårdstur i solsken

"Vi tar en tur genom Stockholm och vidare ner genom skärgården ner till Nynäshamn. Följ med det kommer att bli trevligt". Sonen ringde och tjatade, "vi följer med med Ubbe och Viktor, de ska lägga upp båten för vintern i Nynäshamn". Jag var inte speciellt sugen, båtfärd i slutet av Oktober är kallt och blött, skitkallt och jätteblött. Men en stor elva meters båt där man är inne kan inte bli alltför jobbigt, och det skulle bli kul att träffa Ubbe och Viktor. Jag borde ha vetat bättre. Rejält påpälsad, med vattentät seglarjacka, jeans och gympadojjor åker vi ner till båten, till min fasa ser jag att det är den lille Askeladden, 6 meter öppen båt som ska ner till Nynäshamn.
Det kommer bli en härlig tur, sol, vinden i ryggen och skydd av land, hälsar Ubbe, lite vind 8 sekundmeter max, men som sagt vi har skydd av land i stort sett hela vägen. Lite vind emot oss i början men väl ute ur Stockholm får vi in vinden bakifrån.
Redan innan Skurusundet var jag rejält nedstänkt och jag började ana att det nog skulle bli ganska blött. En kort bit ut på Baggensfjärden insåg jag att i vindbyarna var den upp mot kuling och vindbyarna kom så pass tätt att det kändes som sidvinden piskade upp vatten hela tiden. Redan vid lunchstoppet på Dalarö var vi dyngsura, blötast var sonen det droppade om honom och han vred ur strumpor och handskar. Efter lunchen blev det än kärvare. fortsatt sidvind och öppet vatten, mina genomblöta handskar blev snorhala jag hade svårt att hålla fast i ryggstödet till förarplatsen, tidvis var jag tvungen att pressa mig fast med ben och underarmar. Sonen stod framför mig, det rann konstant vatten ur jackärmarna. Korta stunder var vi i lä av någon liten ö, lagom att skaka liv i underarmarna. Tail wind och skydd av land, morsning!
Nåväl strax innan mörkret föll la vi till vid Nynäshamns havsbad, efter att ha lämnat båten gick vi in och drack en värmande pilsner, fortfarande dyngsura tog vi pendeln upp till Stockholm, där drack vi en stärkande pilsner på Centralstation och sedan åkte jag hem.
Till våren ska vi hämta upp båten, en trevlig tur genom Stockholms skärgård vill man inte missa.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar