2016-10-31

Trafikreglerarna i Stadshuset

Här har trafikreglerarna i Stockholm Stadshus lyckats. Med en vänster bussfil på Hamngatan upp till Norrlandsgatan och en surrealistisk cykelbana, en busstation i högerfil samt förvirrande markeringar, båda filerna är markerade med texten BUSS, hur det hur det ska tolkas vet jag inte.
Det vet å andra sidan inga andra heller. Väldigt många gör det som är vettigast, de kör i vänster bussfil. Men många med mig kör i höger fil som troligen inte är en bussfil, trots buss-markering och busstation. När en buss stannat vid stationen passerar jag och många andra den stillastående bussen i vänster bussfil. Är detta lagligt? Varken jag eller andra trafikanter vet. Riktigt pajjigt blir det när bussen startar och ska ut i vänster bussfil. Som tur var är det få cyklister som utnyttjar cykelbanan, den måste vara direkt livsfarlig.

För typ tio år sedan gav en trafikplanerare alla som ville, rätt att sätta upp trafikbulor i Bromma. Många var det som skaffade ett farthinder utanför det egna huset, det blev till slut nästan ogörligt att ta sig fram på vissa gator. Samme trafikplanerare försökte också leda trafik till Mälaröarna genom villaområden i Bromma. Han drevs av ett hat mot Brommabor. Till slut blev situationen ohållbar, bulorna togs bort och jag tror att någon fick stopp på trafikplaneraren.
Jag tror liknande motiv finns för en del som planerar trafik och ombyggnad i Stockholms innerstad idag. Det kan inte vara någon med bästa intentioner att få trafiken att flyta smidigt, som är ansvarig för trafikplaneringen av Stockholm innerstad. Jag har full förståelse för att trafikreglering i Stockholm inte är enkelt, men det finns detaljer som idag går utanför inkompetens.
Med hjälp av datorsimuleringar och automatisk datorbaserad trafikstyrning skulle man få trafiken att flyta mycket bättre än i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar