2017-07-30

Damfotboll

är inte min favoritsport. Fotboll har aldrig varit min favoritsport, jag har inget bollsinne i fötterna. Som bäst spelade jag i B-laget längst ner i seriesystemet, jag tror vi förlorade varje match och jag tillhörde de sämsta i laget. Jag var hyfsat snabb, hade en ruggigt bra kondition och kämparvilja. Jag sprang upp och ner på min vänsterytterplats matcherna igenom utan att åstadkomma något. Ett och annat dåligt skott på mål framåt och en del sparkar på motståndarna i försvaret.
Igår såg jag delar av första halvlek mellan Sverige och Nederländerna, det var bedrövligt. Sveriges taktik, långa bollar på Blackstenius, hanterade den nederländska backen van der Gragt galant. Nederländerna var inte lika dåligt som Sverige, och det stod tidigt klart för mig att om någon vinner så är det inte Sverige. Det besynnerliga var att kommentatorerna tyckte att långa bollar på Blackstenius var en bra strategi. De verkade inte se att van der Gragt i stort tog bort Blackstenius.
Eftersom jag bott i Nederländerna var det inte svårt att börja hålla på dem, (det är mitt andra land här i världen). I synnerhet som Lieke Martens var snyggast på plan, gjorde mål och hade en svensk flagga på tröjan. Den mest intressanta frågan "varför hade Martens en svensk flagga på tröjan?" berördes inte vad jag kunde höra av kommentatorerna.

Nu skriker du säkert,"vad fan har utseende med fotboll att göra?". Mycket, många är de kvinnor jag hört säga "Jag håller på lag X därför att spelare Y är så läcker", överhuvud taget är kvinnors kommentarer om herrfotboll fokuserade på spelarnas fysiska företräden. Så jag tänkte att då kan väl jag hålla på Nederländerna för att Martens är snyggast på plan. Kvinnlig fägring är sällsynt i fotboll. Fotboll är en mycket hård och fysisk sport, med bara bollsinne och teknik kommer man inte långt. Det krävs hård träning och mycket testosteron och det syns.

p.s.
Är det någon som betvivlar att David Beckhams utseende betytt mycket för kvinnor intresse för fotboll?

Ja, ja det klart att jag är avundsjuk på fotbollshjältarnas kvinnotycke. Det är alla män😩

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar