2017-07-19

Naiv sa Bill, naivt sa Bull

I en osignerad ledare gör DN modigt och rättsrådigt upp med naiviteten i Transportstyrelsen. Det är bra, hemliga uppgifter har hanterats med straffbar lättsinnighet. Ingen har velat skada Sverige, utan det är naivt handlande av de styrande som fått oönskade konsekvenser.
Jag själv skulle kunnat tagit precis samma olagliga beslut, eftersom jag är en godtrogen själ, men jag skulle aldrig sätta mig i en sits där jag utan säkerhetsexperter tar beslut som kan påverka rikets säkerhet. Det är faktisk oerhört korkat att göra sätta sig i en sådan sits.

Nu hoppas jag DN tar upp andra naiva beslut och handlingar. Ta exempelvis den politiska och media elitens naiva syn på flyktingsituationen i värden inför 2015. DN kan gräva hemma i DN-huset eftersom DN var en ledande naiv kraft, hittills har DN mest bortförklarat sin egen naivitet, med egendomliga argument att en stillastående klocka visar rätt två gånger om dygnet och alla de som inte var naiva var s.k. nättroll. DN har som de flesta andra naiva anpassat sina åsikter till verkligheten. Men hittills har ingen riktig uppgörelse med den egna naiviteten gjorts. Jag tror att det är viktigt att så görs, DN behöver inte peka ut de naiva med namn och foto, utan en artikel som visar hur naiviteten kunnat få fotfäste så till den milda grad att hela den politiska och media eliten bortsåg ifrån hur verkligheten såg ut. Och hur man i smyg nu ändrat åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar