2017-07-30

Peter Hultqvist

beskrivs nu närmast som nationens räddare och krigshjälte älskad av hela befolkningen i massmedia, det är att ta i. Han har ju utmålat sig själv som en strukturfascistisk militant besserwisser i intervju efter intervju. Men de misstag och fel han gjort är inte stora nog för han ska förlora riksdagens förtroende. Han är den bästa försvarsminister vi haft sedan Michael Odenberg det är visserligen inte så svårt, (de som varit mellan den har ju varit hårt hållna av en nedrustningsivirg statsminister och finansminister). Och viktigast Hultqvist har stort förtroende inom försvaret. Men jag vill som jag skrev igår att han ska få en offentlig uppsträckning och ett rejält löneavdrag för att på så sätt kanske tränga igenom hans besserwisserpansar "jag har inte gjort något fel".

Under min karriär har det hänt att olika IT-system inte passar ihop som de borde, det har oftast lett till problemeskalering så högt upp som behövs i organisationen, och samarbete mellan ansvariga för IT-systemen, samt en hård bevakning att de felande delarna rättas till. Det är dock inte ovanligt att ledningen för de "missanpassade" IT-system hävdar att deras IT-system är utan fel, därför behövs en eskalation upp i ledningshierarkin. Oviljan att erkänna fel kan bli parodisk, på 90-talet hjälpte jag ett större företag i telekomsektorn att jämföra sju olika register av företagskunder. Ungefär 80% av posterna innehöll fel jämt fördelade på alla de sju registren. Ingen erkände att deras register innehöll fel, "mitt register är rätt, de andra får gärna använda mina uppgifter för att rätta upp deras register". Jag avslutade mitt engagemang i företaget, så jag vet inte hur det slutade, annat än att min uppdragsgivare sa upp sig kort efter att jag slutat.

Nåväl Peter Hultqvist har felat. Dessutom har han (och Ygeman) uppträtt synnerligen okollegialt gentemot Anna Johansson. Att de inte hört sig för hos henne om hur det går med att rätta till outsorceingen är både osnyggt och oprofessionellt. Peter Hultqvist förtjänar klander av vad som framkommit i massmedia, men inte att bli sparkad som försvarsminister.

Stefan Löven förtjänar också klander som jag skrivit förut. Han tycker ingen gjort fel och hänvisar till något slags arbetsreglemente utan att förstå att det är han som ska se till att arbetsreglementet är adekvat. Han har dessutom försämrat organisationen för krishantering, som det nu ser ut just för att slippa ta ansvar om något går snett vid en kris. Men att avsätta honom och regeringen för det som skett är löjligt, det är inte i proportion till vad som faktiskt hänt. Som tur är verkar IT-skandalen mer vara en politisk härdsmälta i riksdagen än en verklig fara för Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar