2019-01-13

Ny regering?

Jag fick regeringsbildningen lite om bakfoten i fredags, jag trodde det var klart med en fyrpartiregering, vilket hade varit en katastrof. Nu ska tydligen L och C stödja en en S+MP regering i utbyte mot mer liberal regeringspolitik. Som det ser ut nu är det kanske det bästa som går att få. Men det är konstigt att C+L har röstat mot sig själva och nu går emot sina ultimata löften, C hade paradoxala ultimata löften, så de var ju absolut tvugna att bryta minst ett löfte om de inte skulle säga nej till allt. Så trots allt var det nog det bästa som kunde ske men snyggt är det inte och det är nog fler än jag som kommer att fundera på vilket part jag ska rösta på nästa gång..
Men nu ska en ny regering bildas och jag har några förslag:
  • Ta bort Annika Strandhäll och Ardalan Shekarabi - mer osympatiska politiker får man leta efter, ingen av dem verkar heller vara bra.
  • Byt ut Ibrahim Baylan mot en solid LO kraft, Ibrahim är inte den skarpaste kniven i lådan precis.
  • Niklas Nordström som näringslivsminister
  • Ann-Sofie Hermansson som inrikesminister
  • Lars Calmfors som senior rådgivare till Magdalena Andersson.
Med mina förändringar får vi en bättre och kraftfullare regering och arbetarinflytandet stärks, det kanske inte är i linje med modern socialdemokrati, som mer lutar åt den offentliga tjänstemannasektorn till.

Tyvärr går det väl inte att ta bort MP ur regeringen de får vi nog leva med, Bylund är nog bra, men resten har varit mindre lyckade.

V och Jonas Sjöstedt blir intressanta att ha koll på, kommer de att godkänna den nya regeringskonstellationen? Om V säger jag till Stefan Löven kan man räkna med grova populistiska överbud i Vänsterpartiets megafon SVT under mandatperioden, Ingen har väl glömt hur Jonas fick göra sig bred i SVT under föregående mandatperiod, gång på gång "I tuff kamp mot regeringen har V lyckats utverka" o.s.v. Det är dock långt ifrån säkert att V kan svälja förtreten att bli så totalt avsågade som L och C kräver. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar