2019-01-24

Vådan av att köra för fort

Jaha jag har klarat mig ifrån fortkörningsböter under många år, men igår tändes ett fyrverkeri bakom mig. Två poliser kom fram till mig när jag stannar och upplyste mig om att det gått lite väl fort. 2500 SEK fattigare fick jag fortsätta. Jag hade nog aldrig blivit stoppade då det var en tämligen modest fortkörning, men jag hade missat att betala en påställningavgift när jag köpte bilen, och det blev väl en grej för mycket för poliserna, som var både korrekta och faktiskt trevliga.

Det hela fick mig att minnas en kollega till mig, Piet Holten en säljare jag jobbade med i USA på åttitalet. Piet körde ofta fort, mycket fort. Vi båda hade precis flyttat från Holland till USA, när Piet blev stoppad av en polis därför han körde för fort.
Efter att ha tittat på Piets körkort sa polismannen "Piet du har kört för fort". På amerikanskt vis tilltalade han Piet med förnamn.
"Kört för for, hur menar du?" svarade Piet.
"Du har kört över hastighetsbegränsningen."
"Hastighetsbegränsning?"
"Ja hastighetsbegränsning, ni har väl hastighetsbegränsningar i Europa?" Som amerikan skiljde polismannen inte på länder i Europa.
"Nej, vi har fri fart" ljög Piet, han var ju säljare.
"Du får inte köra fortare än av vad hastighetsskyltarna visar" svarade polisen tålmodigt och pekade på en skylt.
"Men jag kör aldrig fortare än halv fart" svarade Piet och pekade på bensinmätaren.
Polisen tog sig för pannan, "det är möjligt att ni kör så i Europa, men här måste ni följa hastighetsbegränsningen" sa han, och gav Piet en grundlig och utförlig lektion hur man läser av hastighetsmätaren.
Piet tackade för informationen och åkte iväg. Kvar stod polisen antagligen i valet och kvalet ska jag stoppa idioten eller låtsas som inget hänt och låta honom köra vidare. Han valde det senare.

Hade jag valt samma strategi som Piet, igår när polisen stoppade mig hade jag inte skrivit det här, utan varit häktad utan körkort. Totalt kostade det mig 3646 skr, men jag är på fri fot och har körkortet kvar (det blev lite extrautgifter förutom böterna).
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar