2018-09-29

Bach tondöv?

I veckan hörde jag några cantater av JS Bach på P2. Vackra sånger om det inte vore för sångaren. En skolad operaröst, han tog i för full hals på ett operamanierat sätt. Sången var inte i balans med musiken om du frågar mig. Det lät helt enkelt för jävligt. Ville Bach verkligen att sångerna skulle låta så? I sådana fall inställer sig den bisarra frågan var Bach tondöv?
Naturligtvis var inte Bach tondöv, han är den i mitt tycke främste musikkompositören i historien. Många med mig tycker att Bachs musik blir bättre ju äldre man blir. I yngre dar tyckte jag all barockmusik var enkel och tråkig, stöpt i samma form. Som mycket lite var jag ofta hemma hos min mormor på eftermiddagarna, där spelades bara s.k. klassisk musik i radions enda kanal på eftermiddagarna, mycket barockmusik oändligt sorgligt och till döden tråkigt tyckte jag då. Idag lyssnar jag mycket på barockmusik framförallt JS Bach. Men fortfarande har jag svårt för sjungna partier, det är alltid operaskolade sångare som sjunger, jag tycker de dödar musikstyckena. Men är det Bachs fel? En man som skrivit så dunlätta vackra melodier som exempelvis air kan inte ha velat att all sång ska framföras av manierade narrativa tordönsstämmor. Inget fel på operasångare, men jag tycker inte de passar till lågmäld sång. Till havs med Jussi Björling är något helt annat, får man inte rysningar när man hör den låten så är man inte bara tondöv utan troligen helt döv.
Avslutningsvis kan jag tillägga att jag själv är tondöv, jag kan inte ta en ren ton i rätt tonhöjd, jag förstår inte ens hur man ska göra för att anpassa rösten till spelad musik, dessutom förmår jag inte uppfatta och återge ens en enkel takt. Så när jag sjunger har andra svårt att förstå vilken sång det är om de inte kan texten. Trots mina handikapp njuter jag av musik, inte så mycket som förr men jag lyssnar nog några timmar i veckan. Det händer att jag sjunger för mig själv och då tycker jag att det låter bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar