2018-09-27

Mina pengar

går till ett förslag för ett nytt bokstaveringsalfabet. Vem efterfrågar ett sådant och varför?  En för mig okänd skattefinansierad förening "Rättviseförmedlingen" har tagit fram ett nytt jämställt bokstaveringsalfabet utan att det finns en efterfrågan. Det är väl OK om det inte vore för att att verksamheten är skattefinansierad. De kan göra vad som helst inom lagens ram för egna pengar. Skattefinansierad verksamhet borde åtminstone vara efterfrågad och även evidensbaserad. Här är det varken det ena eller det andra. Om jag inte missminner mig har Ebba Witt-Brattström litteraturvetande professor uttalat sig om att det inte finns något bevisat samband mellan språk och jämställdhet, just det som Rättviseförmedlingen vill uppnå med sitt nya bokstaveringsförslag. Det hela är så urbota dumt att jag inte begriper varför jag överhuvudtaget bryr mig. Jag får skärpa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar