2018-09-02

Bättre intervjuteknik

Jaha nu har jag sett SVTs utfrågning av Jonas Sjöstedt som jag skrev om för några dagar sedan. Tyvärr klarade sig Jonas bra. Det är så att våra toppolitiker är alldeles för vältränade för även de bästa journalister, det finns ingen balans i utfrågningen, politikerna manövrerar journalisterna dit de vill. För väldigt länge sedan uppfanns skjutjärnsjournlistiken, en aggressiv utfrågningsteknik som ställde politikerna svarslösa. Idag har politikerna utvecklat ett undanglidande försvar som ställer journalisterna fråglösa. Våra journalister måste utbildas i en ny typ av utfrågningsteknik som naglar fast politikerna vid de frågor som ställs. Även en så skicklig intervjuare som Anders Holmlund blir bortkollrad.
Tyvärr tror jag att en mycket aggressiv utfrågningsteknik måste tillämpas, som jag beskrivit i den här posten. Man kan också tänka sig avbrott där politikerns strategi förklaras på ett omständligt och tråkigt sätt. Det här är inte bra, men jag ser inget alternativ nu när politikerns till stor del bara levererar bluddriga kvasisvar när jobbiga frågor ställs.
Till sist varför får Jonas aldrig stå till svars för den devota idoldyrkan vänsterpartiet ägnar alla vänsterdiktatorer, alltifrån Lenin  och framåt senast i raden av slemma typer är Hugo Chavez. Vänstermänniskor verkar ha en masochistisk böjelse att underordna sig ondskefulla diktatorer.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar